
Samfunnstjeneste
Som medlem av Samfunnet i Ås forplikter du deg til å bidra med en til to samfunnstjenester per semester, hvor du jobber på et av Samfunnets arrangementer i god dugnadsånd og blir dermed en aktiv del av driften på huset. Denne kvelden jobber du for andre som er ute, mens de andre vil jobbe neste gang du skal på fest.
Visste du at du kan velge vakter selv? Da får man fort mer kontroll over egen hverdag, les mer om hvordan lenger ned på siden!
En typisk Samfunnstjeneste kan se slik ut:
19:30 – Oppmøte i bodegaen, hvor informasjon og arbeidsoppgaver blir utdelt fra Festansvarlig (person som har hovedansvaret for det som skjer på huset denne kvelden) Oppgaver man kan velge mellom varierer, men dette er noen: dørvakt, skanne studentkort i døra, stå i garderoben, streifevakt, passe på nødutganger, scenevakt, bar og sørge for at de som jobber for kaffe og frukt.
I løpet av kvelden kan du alltids spørre de med grønn (baransvarlig), rød (vaktansvarlig), blå (teknisk ansvarlig) og mørkeblå (festansvarlig) farge på genseren om det skulle være noe underveis.
20:00 – Det serveres mat, så man trenger ikke å spise før man kommer på jobb.
20:30 – Du blir fulgt til arbeidsstedet ditt, og nødvendig opplæring blir gitt.
21:00 – Dørene åpner på Samfunnet.
01:30 (onsdag)/02:30(fredag): Besøkende forlater huset og alle hjelper til å rydde. Tilslutt serveres det pizza i bodegaen, før man tusler hjem. Forhåpentligvis med noen nye venner og en god følelse av tilhørighet til hjerte av Studentsamfunnet i Ås.
Hva gjør man på samfunnstjeneste?
Oppgaver man kan velge mellom varierer, dette kan være dørvakt, skanne studentkort i døra, stå i garderoben, streifevakt, passe på nødutganger, scenevakt, bar og sørge for at de som jobber for kaffe og frukt. I løpet av kvelden kan du alltids spørre de med grønn (baransvarlig), rød (vaktansvarlig), blå (teknisk ansvarlig) og mørkeblå (festansvarlig) farge på genseren om det skulle være noe underveis.
Inngang 🚪🪪
Inngangskomiteen er noe av det første man møter når man kommer til Samfunnet på en festkveld. Dersom man er ST med inngangskomiteen vil man være en del av denne velkomsten, som er meget hyggelig og sosialt! Som ST vil man hjelpe komitemedlemmene med å sette på riktige inngangbånd på gjestene etter de har fått scannet billetten! Dersom man er ST med inngangskomiteen vil man også ha mulighet til å jobbe i garderoben. Her tar man betalt for jakker som skal henges, deler ut lapper, lager et system og leverer jakkene tilbake når gjestene skal gå. Vakten varer hele festkvelden. Dette er en vakt som ofte er litt travel i en liten periode, men som roer seg, og man har god tid til å snakke med andre KM'er eller ST'er.
Bar 🍻:
Hvis du blir satt til å være i bar så er din oppgave å servere drikke og hjelpe til med drift av bar på huset. For kvelden blir du med på barteamet som ledes av baransvarlig den kvelden. Samfunnet har både ølbar, spritbar og u20 spritbar. Det kan noen ganger virke som en stressende situasjon når det er mange som ønsker å kjøpe drikke samtidig, men det er vi som står bak baren som bestemmer, og de som skal kjøpe må respektere dette. Når man serverer drikke er det viktig at man ikke serverer drikke til personer som er, eller kan bli, overstadig beruset, da dette ikke er lov i henhold til alkoholloven. Å stå i bar er spennende og variert fra kvelder hvor man kan prate mye med kollegene sine og spille kort til kvelder hvor ølen flyter konstant fra tappen og farten er høy.
Hvis jobb som samfunnstjeneste virker interessant ut finnes det alltid komiteer å søke. Da kan man jobbe med spesifikke ting og man blir en del av en komite. Sjekk ut stillingsutlysningene vi har her.
Trivsel 😀:
Når du er trivsel så er skjenkeansvarlig din kontaktperson og den personen du skal forholde deg til. Den personen går ofte i hvit overdel. Som trivsel kutter du opp frukt, trakter kaffe og går rundt på huset og deler ut dette til alle som er frivillige og jobber under en festkveld. Det er som regel to personer som gjør dette, så du vil ikke være alene.
Ordensvern 💂🪪
Når du er samfunnstjeneste i ordensvernkomiteen er din hovedoppgave å ivareta sikkerheten til gjestene på huset. Arbeidsoppgavene dine vil variere, men de inkluderer blant annet:
Vakthold ved nødutganger og områder: Du vil få ansvar for et bestemt område, der du sørger for at ingen gjester bruker nødutganger eller beveger seg inn i avstengte soner. (I denne oppgaven innebærer det endel stillesitting og det kan være lurt å ta med en bok, strikketøy el. for å ha noe å gjøre.)
Overvåking av branntavlen: Dersom du blir satt til å passe på branntavlen, har du en svært viktig rolle. Du må være oppmerksom på eventuelle alarmer og umiddelbart varsle de ansvarlige dersom den skulle gå av. (I denne oppgaven innebærer det endel stillesitting og det kan være lurt å ta med en bok, strikketøy el. for å ha noe å gjøre.)
Kroppsvisitasjon ved inngangen: En annen sentral oppgave er å kontrollere gjestene ved inngangen. Oppgaven innebærer å kroppsvisitere folk for å passe på at ingen tar med seg farlige gjenstander, alkohol eller flasker inn på huset under festkveld. Det er som regel alltid to og to som gjør dette så man vil ikke være aleine.
Din innsats er avgjørende for at arrangementet skal foregå trygt og uten uønskede hendelser. Du spiller en nøkkelrolle i å passe både gjester og frivillige, og bidrar til at alle får en trygg og hyggelig festkveld.
Oppmelding til samfunnstjeneste
Du har mulighet til å selv velge hvilke datoer du vil jobbe i semesteret.
Du velger hvilke(n) dato(er) du vil jobbe med å logge inn på linticket.no: For innlogging første gang: brukernavnet er mailadressen du oppga ved registrering. Trykk ”glemt passord” for å motta aktiveringskode til innlogging. For å raskere motta aktiveringskode velg SMS.
Så finner du aktiviteter i menyen, og deretter kalender. Der får du en oversikt over de ulike arrangementene utover semesteret
Trykk på navnet på arrangementet har du vil melde deg til Samfunnstjeneste. Førstemann-til-mølla gjelder, og fungerer det ikke å trykke på et arrangement kan det hende det er fullt og du må velge en annen dag.
Vi må stenge påmelding til de ulike arrangementene ca 4-5 uker i forveien, da vi i noen tilfeller må kalle inn (som vanlig) hvis ikke nok folk har meldt seg til tjeneste. Innkalling kommer da per mail, fra personal@samfunnetiaas.no og skal bekreftes. Bekreftelse gjøres under ”min side” og ”mine jobber” i Linticket, http://www.linticket.no/. Det er også en egen facebook gruppe “Bytte samfunnstjeneste”, der man kan bytte vakter om man ikke har mulighet!
Ved gyldig grunn av fravær (sykdom osv.) kan du sende mail til personal@samfunnetiaas.no så finner dere en løsning sammen. Varsle i god tid, slik at vi rekker å finne en erstatter for deg. Varsles det i ettertid vil dette ikke telle som gyldig (foruten spesielle hendelser), og du vil bli sperret i inneværende og neste semester. Eventuelle allergier eller merknader, samt bytte av samfunnstjenesten registreres under “min side” og “mine meldinger” i Linticket. Registrering/varsling om matallergier må gjøres søndagen før inneværende samfunnstjeneste i Linticket eller på mail til personal@samfunnetiaas.no.
Dersom du skulle ha noen spørsmål om samfunnstjenesten eller annet, ikke nøl med å ta kontakt på samfunnet@samfunnetiaas.no, send oss en melding på Facebook eller kom innom i kontortida (Mandager 15-17 og Onsdager 12-14).
Takk for at du velger å ta del i det som kjennetegner studentmiljøet på Ås; dugnadsarbeid. Lenge leve Ås-ånden!