Samfunnstjeneste

Som medlem av Samfunnet i Ås forplikter du deg til å bidra med en til to samfunnstjenester per semester, hvor du jobber på et av Samfunnets arrangementer i god dugnadsånd og blir dermed en aktiv del av driften på huset. Denne kvelden jobber du for andre som er ute, mens de andre vil jobbe neste gang du skal på fest.

Visste du at du kan velge vakter selv? Da får man fort mer kontroll over egen hverdag, les mer om hvordan lenger ned på siden!

En typisk Samfunnstjeneste kan se slik ut:

  • 19:30 – Oppmøte i bodegaen, hvor informasjon og arbeidsoppgaver blir utdelt fra Festansvarlig (person som har hovedansvaret for det som skjer på huset denne kvelden) Oppgaver man kan velge mellom varierer, men dette er noen: dørvakt, skanne studentkort i døra, stå i garderoben, streifevakt, passe på nødutganger, scenevakt, bar og sørge for at de som jobber for kaffe og frukt.

    I løpet av kvelden kan du alltids spørre de med grønn (baransvarlig), rød (vaktansvarlig), blå (teknisk ansvarlig) og mørkeblå (festansvarlig) farge på genseren om det skulle være noe underveis.

  • 20:00 – Det serveres mat, så man trenger ikke å spise før man kommer på jobb.

  • 20:30 – Du blir fulgt til arbeidsstedet ditt, og nødvendig opplæring blir gitt.

  • 21:00 – Dørene åpner på Samfunnet.

  • 01:30 (onsdag)/02:30(fredag): Besøkende forlater huset og alle hjelper til å rydde. Tilslutt serveres det pizza i bodegaen, før man tusler hjem. Forhåpentligvis med noen nye venner og en god følelse av tilhørighet til hjerte av Studentsamfunnet i Ås.

Oppgaver man kan velge mellom varierer, dette kan være dørvakt, skanne studentkort i døra, stå i garderoben, streifevakt, passe på nødutganger, scenevakt, bar og sørge for at de som jobber for kaffe og frukt. I løpet av kvelden kan du alltids spørre de med grønn (baransvarlig), rød (vaktansvarlig), blå (teknisk ansvarlig) og mørkeblå (festansvarlig) farge på genseren om det skulle være noe underveis.

Oppmelding til samfunnstjeneste

Du har mulighet til å selv velge hvilke datoer du vil jobbe i semesteret.

  1. Du velger hvilke(n) dato(er) du vil jobbe med å logge inn på linticket.no: For innlogging første gang: brukernavnet er mailadressen du oppga ved registrering. Trykk ”glemt passord” for å motta aktiveringskode til innlogging. For å raskere motta aktiveringskode velg SMS.

  2. Så finner du aktiviteter i menyen, og deretter kalender. Der får du en oversikt over de ulike arrangementene utover semesteret

  3. Trykk på navnet på arrangementet har du vil melde deg til Samfunnstjeneste. Førstemann-til-mølla gjelder, og fungerer det ikke å trykke på et arrangement kan det hende det er fullt og du må velge en annen dag.

Vi må stenge påmelding til de ulike arrangementene ca 4-5 uker i forveien, da vi i noen tilfeller må kalle inn (som vanlig) hvis ikke nok folk har meldt seg til tjeneste. Innkalling kommer da per mail, fra personal@samfunnetiaas.no og skal bekreftes. Bekreftelse gjøres under ”min side” og ”mine jobber” i Linticket, http://www.linticket.no/. Det er også en egen facebook gruppe “Bytte samfunnstjeneste”, der man kan bytte vakter om man ikke har mulighet!

Ved gyldig grunn av fravær (sykdom osv.) kan du sende mail til personal@samfunnetiaas.no så finner dere en løsning sammen. Varsle i god tid, slik at vi rekker å finne en erstatter for deg. Varsles det i ettertid vil dette ikke telle som gyldig (foruten spesielle hendelser), og du vil bli sperret i inneværende og neste semester. Eventuelle allergier eller merknader, samt bytte av samfunnstjenesten registreres under “min side” og “mine meldinger” i Linticket. Registrering/varsling om matallergier må gjøres søndagen før inneværende samfunnstjeneste i Linticket eller på mail til personal@samfunnetiaas.no.

Dersom du skulle ha noen spørsmål om samfunnstjenesten eller annet, ikke nøl med å ta kontakt på samfunnet@samfunnetiaas.no, send oss en melding på Facebook eller kom innom i kontortida (Mandager 15-17 og Onsdager 12-14).

Takk for at du velger å ta del i det som kjennetegner studentmiljøet på Ås; dugnadsarbeid. Lenge leve Ås-ånden!